29 januari 2012

Tystnadspärla-vila


Tystandspärlan som handlar om var du kan möta Gud.

Den här blev jag faktiskt inspirerad av Ernst Kirchsteiger, jag målade även denna tavla i somras och i ett av hans sommarprogram gjorde han fantastiska kuddar och tänkte jag att det här med vila förknippar jag med kuddar och textiler.


Pauser gör musiken levande. Korta pauser i melodier och rytmer gör att musiken svänger och får liv. Så är det också i livet.Vi behöver avbrotten, pauserna och tystanden för att orka leva.Tystnaden har många ansikten.Tystnaden kan vara obehaglig, oönskad, skrämmande och pinsam. Tystnaden kan också vara oändligt skön, vilsam och efterlängtad.
Det är i den sköna tystnaden vi får vila och ro. Frid.

Gud jag längtar efter lugn och ro 
Hjälp hitta tider och platser
där jag kan vila och bara vara.
Dela tystnaden med mig,
och när jag andas ut,
låt mig få andas in din närvaro
Ge mig frid

I Guds tystnad får jag vara ordlös, stilla, utan krav.
Klara rymder, öppna dagar; här en strand vid nådens hav.



Vid din blomstrande äng
Jag har aldrig begärt av dig att du ska skriva kärlekssånger.
Jag har aldrig begärt av dig att du ska göra det till vin
Jag har aldrig begärt av dig att du ska tända sol om natten
Nej det enda jag vill be dig om är att få tro att jag är din


Får jag hålla din hand, få jag kalla dig vän, får jag lyda ditt ord och din tro.
Får jag komma ibland till din blomstrande äng där ett frö av förlåtelse gror. 


Du har aldrig begärt av mig att jag ska skriva kärlekssånger.
Du har aldrig begärt av mig att jag ska göra det till vin.
Du har aldrig begärt av mig att jag ska tända sol om natten, 
nej det enda du har bett mig om är att få tro att jag är din. 

Tomas Boström, metodistpastor, konstnär och musiker 
har gjort denna fina psalm.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar