29 januari 2012

Tystnadspärlan -om var du kan möta Gud

Åter igen...

Tystnadspärlan är en pärla som återkommer gång på gång i frälsarkransen.
Jag har medveten gjort sex olika slags sådana "tystpärlor"...
Olika situationer och olika teman. vila bara, vara etc.
För jag själv behöver bli bättre på att hitta tillfällen och platser där jag som sagt kan få vara tyst i ! En enkel och oansenlig pärla, men livsviktig för själen. För mitt möte med mig själv och med Gud.  Det är verkligen en brist på stillhet och tystnad i vår stressade värld.
Vare sig man tror på en Gud eller ej så skulle nog alla tjäna på att vara i stillhet och tystnad en liten stund då och då. Frälsarkransen har därför sex pärlor för tystnad.

Det handlar om att försöka stänga av malande tankar och prestationskrav och bara vara. 
I tystnaden kommer vi i kontakt med vårt innersta och ger det möjlighet att säga något till oss. Det kan ju tyckas märkligt att ändå säga något när man stannar till på tystnadspärlorna men jag brukar säga, eller tänka: Nu känns det skönt att få vara just ordlös.
Man måste inte alltid försöka formulera det man känner i ord, ibland känns det nästan omöjligt att beskriva det man känner i ord. Då är det skönt att få vara ordlös och känna att det är OK. Utan krav - slappna av och känn att du är bra som du är, här behöver du inte prestera eller imponera för att duga, du är bra som du är.

TYSTNAD

Gud jag längtar efter lugn och ro.
Hjälp mig hitta tider och platser
där jag kan vila och bara vara.
Dela tystnaden med mig,
och när jag andas ut,
låt mig få andas in din närvaro.
Ge mig frid.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar