29 januari 2012

Jagpärlan


Pärlemorskimrande pärlan 
om hur vacker och värdefull du är i Guds ögon…

Det var så fint att få göra den pärlan och den har också förändrats under målandes gång.
"Den lilla vita svepningen över pärlan kom till på slutet och det ger mig en känsla av en lätt änglasmekning ... som finns med jagpärlan"..


Jagpärlan vill berätta om vem du är. Jagpärlan är en liten pärla, en av de minsta i frälsarkransen. Vi människor är också väldigt små i förhållande till den värld
vi lever i, men jagpärlan är också en av de vackraste pärlorna. Den skimrar och glittrar i solljuset och det är ingen slump. Genom jagpärlan får du se dig själv med Guds ögon. 
Du är vacker, precis som den lilla jagpärlan. Du är älskad och dyrbar.

I Jesajas bok i bibeln står det: 
Du är dyrbar för mig, jag ärar och älskar dig.  Jes. 43:3

Du kanske har lätt för att känna dig älskad eller så har du svårt att förstå hur någonsin skulle kunna tycka om att du är värdefull. Den har med självkänsla att göra, och det är något annat än självförtroende. Om man har bra självförtroende vet att man är bra på något, t.ex. att sjunga spela fotboll och sånt som du gör och presterar. Självkänsla har att göra med vad du tänker och känner om dig själv, oavsett vad du gör.

Tag den lilla jagpärlan i din hand.

Den vackra lilla pärlan är 

Jag,
så som Gud 
ser mig,
älskad,
önskad,
värdefull,
genomlyst av 
Guds andes ljus,
kostbar i Guds ögon.
Gud, hjälp mig se mig själv
– med Dina ögon.

Att vara sig själv innebär att växa och mogna i sin egen takt. 
Att upptäcka både vad jag är bra på och vad jag behöver hjälp med och att våga erkänna bådadera.Jagpärlan kan hjälpa oss att se på oss själva som dyrbara pärlor, oändligt värdefulla och viktiga. Jag inbjuds att se mig själv bakom alla krav, alla masker och roller.Där i mitt innersta, kan jag ana vem jag är och att jag hör ihop med andra,med hela skapelsen och Gud. 
Där kan jag hitta både mig själv och den vila jag behöver.

Gud hjälp mig se mig själv - med dina ögon.

En tanke till dig?
När trivs du bäst med dig själv?
Vad kan du göra för att ofta känna så?

1 kommentar: