29 januari 2012

Ökenpärlan-berättar om motgångar i livet.



Ökenpärlan berättar om motgångar i livet.

Den här pärlan är lätt och göra för fin, så när jag målade den.
(Det var faktiskt i pumphuset, konsthallen i Trollhättan den kom till.) 


Jag var jag tvungen att bara bli fri och få in känslan av storm, starka känslor och kraft. Mitt i allt det svåra bryter stålen in av värme och finns,det är väl ett sätt att få styrka att ta sig ur.



Livet är inte alltid roligt eller enkelt. Det finns tider när hela livet verkar vara som en torr och trist öken. Man orkar inte, vill inte, kan inte. Det är som om någon eller något suger all energi ur en. Öknen kan handla om förtryck, omöjliga krav eller en känsla av att man måste göra vissa saker för att duga. Det kan också vara mobbing, utanförskap, ensamhet, omöjliga krav eller en känsla av att måste göra vissa saker för att duga. Ibland är det andra människor som satt oss i öken, andra gånger är det vi själva. Det finns bara en sak som är säker. Det går inte undvika livets öknar.

Ibland känns livet tufft. Det känns som om jag är helt ensam och övergiven.
Ingen verkar förstå mig, ingen bryr sig om mig. Jag vet inte vad jag skall göra eller vart jag skall gå för att komma vidare. Tvivel-  känna sig övergiven… 
Livet känns som en oändlig ökenvandring.

Gud har själv varit i öknen När Jesus döptes fördes hans bokstavligen ut i öknen och fastade där i 40 dagar. Där frestade Djävulen honom och försökte få Jesus att be till honom istället för Gud. Jesus klarade provet men fick uppleva hur det är att vara hungrig och törstig och ensam. Han vet hur det är när det är svårt. Han fick också känna på hur det är att vara människa.Ökenpärlan påminner oss om att vi inte är ensamma.
 Gud vandrar vid vår sida, också de dagar som är kämpiga och ger oss mod och kraft att hitta vägen framåt…

                   
Tänk på den dag som har gått, vad blev det av den här dagen?
Vilka människor har du mött? Vad var det som blev bra? Tacka Gud för det.
Fundera på det som inte blev bra? varför blev det så?… Lämna det till Gud.

Det här blir din egen bön till Gud. Den hjälper dig att se framåt mot nästa dag.

Rena mig, så blir jag ren, hela mig så blir jag hel.
Drag mig till Dig, så får mitt hjärta ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar