29 januari 2012

Tystnadspärlan-lyssna



Man måste inte alltid försöka formulera det man känner i ord,
Lyssna
ibland känns det nästan omöjligt att beskriva det man känner i ord.
Då är det skönt att få vara ordlös och känna att det är OK.  
Utan krav - slappna av och känn att du är bra som du är, 
här behöver du inte prestera eller imponera för att duga, du är bra som du är.

Träna sig att lyssna aktivt  
För mig finns det ingenting mer befriande än just att möta en person som vill lyssna på vad jag har att säga och faktiskt kan bekräfta mina känslor och förstå mig. Man behöver inte alltid tycka lika för att kunna förstå en annan person. Viljan att lyssna och bry sig räcker så mycket längre. Den som lyssnar kanske inte ens behöver tycka någonting alls men han eller hon är nyfiken och intresserad. Befrielsen är i att det finns någon som bekräftar dig som person och det är du och ingen annan. Han eller hon som lyssnar är intresserad av just dig!

"Varje barn har rätt att uttrycka sin åsikt och bli lyssnad på "
-barnkonventionen



I Guds tystnad får jag vara.
Ordlös,
stilla,
utan krav.


Då skall Guds frid som är mera värd än allt vi tänker,
ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus          
Fil 4:7

Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära.
Närvaron finns där. En kraft som vill bära…                        
Psalm 762 vers 1


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar