29 januari 2012

1:a kärlekspärlan -Ta emot kärlek



Ta emot kärlek från Gud

Den här pärlan var inte så lätt tycker jag och den var inte så tydlig för mig.
Kärlek är ju inte enkelt, fast det borde vara så.Kärlekspärlorna är två, 
den första kärlekspärlan handlar om Guds kärlek till oss,den kärlek 
som aldrig någonsin tar slut. Kärleken kommer från Gud, och om inte Gud 
hade funnits hade det heller funnits någon kärlek. Gud själv är kärleken.
Guds kärlek till dig är grunden för att du skall orka ge kärlek vidare.
Hela livet längtar vi efter att få känna oss älskade. Av våra närmaste i familjen och
bland vännerna. Av henne eller honom vars blick ger mig fjärilar i magen av Gud.
Ibland är det enkelt och självklart. Ibland oerhört svårt. Gud är kärleken står det i bibeln. 
Den som älskar tvingar inte. Den som älskar ger av sig själv och hoppas att få kärlek tillbaka. Ömsesidighet är självklart i all sann kärlek som har sitt ursprung från Gud. 
Därför gav Gud oss frihet. Därför gav Gud oss Jesus, så att vi kan förstå mer av vem 
Gud är och om Guds kärlek till oss.Den första kärlekspärlan påminner dig om att du är 
älskad av Gud och av människor.Låt din längtan hjälpa dig att öppna ögonen och upptäcka kärleken i ditt liv.


Vi är födda att visa Guds härlighet som finns inom oss.
Den finns inte bara i några av oss - den finns i oss alla.
Och när vi låter vårt ljus lysa, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.
När vi blir fria från vår egen rädsla, befriar vår närvaro andra omkring oss…

Ur Marianne Williamson "A Return to Love" (Harper Collins 1991), ofta citerat av Nelson Mandela


Kärleken är tålmodig och god.
Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.

Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

1 Kor 13:4,7

Bön:
Gud jag behöver kärlek.
Öppna mig för kärleken från 
människor runtomkring.
Berör mig så att jag kan förstå 
att du finns nära mig,
 i allt jag är och gör.
Hjälp mig våga tro att 
kärleken är störst av allt.
Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar