29 januari 2012

Nattpärlan- står för det svarta och tunga i mitt liv.


Dödens och nattens pärla står för det svarta och tunga i mitt liv.

Hur den här pärlan kom till var nog märkligtjag målade inte dem i turorning dagen efter målade jag denna.TV var på hela dagen och jag som alla andra följde med det hemska som hände, jag tänkte nu måtte jag inte måla in de norska färgerna, de får inte ta över,
men det kändes gott att få uttrycka sorgen på något sätt. jag minns också ljuset som alla tände  som en hälsning till att "vi bryr oss om",det spred sig via facebook.
Ja vi har väl alla fått varit med om det där svåra och tunga så det finns mycket att hämta från. Men någonstans finns hoppet av att någon bär,det är då man orkar igenom...

22 juli 2011 är händelserna då regeringskvarteren i centrala Oslo drabbades av ett sprängattentat där en bilbomb detonerade. Någon timme därefter inkom rapporter om skottlossning på ön Utøya, cirka 45 minuters bilväg nordväst om Oslo. Attentatet som drabbade Norge beskrevs som det värsta sedan andra världskriget och när händelsens omfattning stod klar kunde det konstateras att 77 personer miste livet och nästan 100 personer fick allvarliga skador.



Den svarta pärlan står för livets tyngsta och mörkaste stunder. 
Men, för att uppleva dagen måste man utstå natten. Gud är inte borta. 
Vissa dagar känns det som om allt och alla är emot mig. 
Det är totalt kaos och mörker, både inom mig och runt omkring mig. 
Ingen verkar se mig eller höra mitt rop på hjälp. 
När livet är som mest besvärligt är det sällan råd eller värmande ord vi behöver. 
En hand att hålla i, någon som står ut med mina tårar, någon som lyssnar är viktigare än alla ord. Kanske kan Gud vara någon för dig. 
Gud kan inte alltid ta bort alla ondska eller det mörka men Gud finns där för oss. 
Mitt i mörkret går Gud vid vår sida och när det är riktigt tungt, 
då bär Gud oss genom natten.


Ta nattpärlan i din hand
Jag andas ut min ensamhet. andas in att jag är Din. Det är den pärla jag aldrig kommer att försonas med. Den är inte som ökenpärlan - den kan jag komma igenom - till och med starkare än när jag gick. Nattens och dödens pärla dränerar mig på kraft och livsmod. 
Den rymmer rädsla, oro, maktlöshet, meningslöshet.

Grip om nattens pärla och stanna inför det mörka, svarta i ditt liv
Tänk Gud är även i mörker, jag är inte övergiven.


Bön             
Jag andas ut min ensamhet. Jag andas in att jag är Din.



Gud allting har gått fel.
Jag vet inte hur jag skall orka
Kan du bära mig en bit på vägen?
Kan du sända en liten strimma ljus
 så inte mörkret känns så stort?
Gud, överge mig inte,
var nära mig och dra mig ut ur mörkret
in i ljuset igen.

Amen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar