16 december 2011

Du har två val...

Ibland kan det var skönt att få hjälp av andra som har formulerat det man själv känner och funderar på. Moder Teresesas mest kända dikt, är en källa av vila och vishet!



Människor kan vara oförstående och självupptagna
- förlåt dem i alla fall.

Om du är snäll kan andra anklaga dig för att vara självisk och ha dolda motiv
- var snäll i alla fall.

Om du är framgångsrik attraherar du en del falska vänner och några riktiga fiender
- var framgångsrik i alla fall.

Om du är ärlig och uppriktig kommer någon att försöka lura dig
- var ärlig i alla fall.

Det som har tagit dig många år att bygga upp kan förstöras av andra över en natt
- bygg i alla fall.

Finner du frid och lycka kan andra bli avundsjuka
- var lycklig i alla fall.

De goda gärningar du åstadkommer idag blir bortglömda redan i morgon
- gör goda gärningar i alla fall.

Om du ger världen det bästa du har att ge kanske räcker det inte ändå
- ge världen ditt bästa i alla fall.

När allt kommer omkring handlar det om dig och ditt Högre Jag
- det handlade aldrig om de andra, i alla fall.

Den sista tiden har jag tänkt mycket på innehållet i denna dikt och det har varit viktigt för mig att sätta ord på dem. Jag kan uppleva varje stavelse och ser även andra fara illa åt och det är en smärta i hjärtat. Människor som förminskar andra är oftas "små och rädda människor"...

Dikten andas hopp och självförtroende.
Den ger mig livslust,men kan ändå ge mig en känsla av besvikelse,
att man gör det bästa man kan och försöker vara med och förändra världen.Ge av sitt goda...och ändå finns det delar av världen som misstolkar och missunnsamhet.
Varför? Ja det kan man fråga sig! Avundsjuka och ondska kanske är en del av svaret!

Det gäller att inte tappa modet utan fortsätta kämpa, vara ärlig mot sig själv och leva livet så gott som jag gör! Jag önskade att vi inkl mig skulle bli bättre på att lyfta människor och ge komplimanger.
Ord kan både sänka människor eller upphöja människor,vi gör själva valet!





- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar